De fleste forbinder restauranter med storbyer, eller i hvert fall med sentrumsnære lokaler. Og det er kanskje lettere å lokke til seg kunder når restauranter ligger i sentrum, men det betyr ikke at det er umulig å åpne en egen restaurant på bygda. Det gjelder bare å ha litt pågangsmot og legge noen gode planer på forhånd.
Sats på det unike
For å skille seg ut, er det alltid viktig å være unik. Du kan satse på lokalmat eller mat du er ekstra flink til å lage. Du kan selvsagt også ansette noen til å lage maten, selv om dette vil koste litt ekstra. Ikke server det samme som alle andre, for da må du jo konkurrere mot alle andre. Med unik mat eller et unikt konsept er det lettere å bli lagt merke til. Husk at en restaurant ikke nødvendigvis trenger å servere avansert mat. Noen ganger holder det å servere rask og enkel mat som metter.
Sjekk ut konkurransen
Sjekk hvilke konkurrenter du har i nærområdet, og sats på mat som de ikke serverer. Hvis det for eksempel finnes en thairestaurant eller pizzarestaurant i nærheten, er det sikkert lurt å velge et annet konsept. Spør gjerne hva innbyggerne ønsker seg. Kanskje de også kan gi deg tips til god lokalmat du kan servere. For ofte er det nettopp lokalmat turister er ute etter når de besøker et spisested i bygda. De kan sikkert spise pizza hjemme, mens den unike lokale maten i ditt distrikt er nytt og eksotisk for dem. Til og med norske bær og helt vanlig husmannskost kan være eksotisk for turister fra andre land. Mulighetene er altså mange. Hvis du vil sikre deg lokale kunder, kan du også vurdere å levere mat til døren, hvis du har tid til det.
Start i det små
Som med alle nystartede bedrifter, er det lurt å starte i det små. Kanskje du må gjøre det meste selv i begynnelsen, fra å pusse opp til å lage mat. Finn et rimelig lokale, kjøp noen rimelige møbler, pynt med nye gardinkapper, fine duker og behagelig belysning. Start med noen få bord. Du kan alltids utvide senere, dersom restauranten blir en suksess. Men fordelen med å starte i det små, er at du ikke trenger å sette deg i stor gjeld for å åpne restauranten, og dermed blir det enklere å tjene penger på prosjektet.
Markedsfør deg
Markedsføring er viktig for å lykkes. Men du trenger ikke å blakke deg på dyre reklamekampanjer. Du kan få til mye gjennom venner og kontakter i sosiale medier, samt noen plakater som kan henges opp i nærområdet. Hvis du åpner restaurant i et turistområde, eller der mange kjører forbi, er det lurt å reklamere for restauranten din på steder der turister og forbipasserende ser plakatene dine.